Naczelny Sąd Administracyjny, ekwiwalent za urlop, funkcjonariusz policji, sprawy podatkowe, prawo budowlane, zamówienia publiczne, pozwolenia i licencje, ochrona środowiska, Konstytucja RP, wyrok NSA, prawo pracy, wypłata ekwiwalentu, precedens, prawo o Policji.
Adwokat Joanna Susło od lat buduje swoją renomę w dziedzinie prawa administracyjnego, a jej najnowszy sukces przed Naczelnym Sądem Administracyjnym (NSA) tylko potwierdza jej umiejętności oraz doświadczenie w prowadzeniu skomplikowanych spraw na najwyższym szczeblu sądownictwa administracyjnego. Wygrana, którą odniosła w sprawie dotyczącej odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy przez funkcjonariusza policji, jest istotnym osiągnięciem nie tylko dla samej mecenas, ale także dla jej klienta, który dzięki skutecznej reprezentacji uzyskał korzystne rozstrzygnięcie w trudnej i precedensowej sprawie.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, w którym oddalono skargę kasacyjną Komendanta Głównego Policji w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop dostępny jest pod linkiem: skuteczny-adwokat-sąd-administracyjny
Ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy lub dodatkowy jest „zastępczą formą” wykorzystania urlopu w sytuacji zwolnienia ze służby, która powoduje prawną i faktyczną niemożliwość realizacji tych świadczeń w naturze. Oznacza to, że po ustaniu stosunku służby, prawo do urlopu przekształca się w świadczenie pieniężne, będące, jak sama nazwa wskazuje, jego ekwiwalentem, czyli równoważnikiem. Obowiązek wypłaty obciąża Policję (pracodawcę), ponieważ w czasie służby w tej formacji funkcjonariusz nabył powyższe uprawnienia, których z powodu wykonywania obowiązków służbowych nie mógł zrealizować w naturze (vide: wyrok NSA z dnia 11.02.2021 r., sygn. akt III OSK 2794/21, LEX nr 3124964.).
Ze względu na funkcję art. 66 ust. 2 Konstytucji (gwarancja prawa do wypoczynku) i jego związek z ochroną zdrowia i życia pracownika, podstawową formą urzeczywistnienia przedmiotowego uprawnienia jest faktyczne wykorzystanie urlopu, a jedyną formą rekompensaty corocznego płatnego urlopu jest przewidziany przez ustawodawcę ekwiwalent pieniężny. Świadczeniem ekwiwalentnym za przepracowany dzień urlopu jest wynagrodzenie za jeden dzień roboczy (także: wyrok WSA w Krakowie z dnia 16.02.2021 r., sygn. akt III SA/Kr 1247/20, LEX nr 3120678).
Biorąc pod uwagę wskazane argumenty, nie ma żadnych prawnych przesłanek, by ograniczyć uprawnienie funkcjonariuszy Policji, w tym Skarżącego, do uzyskania pełnego, odpowiadającego wymogom konstytucyjnym ekwiwalentu za niewykorzystany urlop w zależności od kryterium daty zwolnienia ze służby. Organ powinien ponownie dokonać wyliczenia i wypłaty części należnego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop Skarżącego na podstawie art. 115a ustawy o Policji, interpretowanego w zgodzie z art. 66 ust. 2 Konstytucji RP, dotyczącym prawa pracownika do corocznego płatnego urlopu. Inne stanowisko byłoby sprzeczne z regułami demokratycznego państwa prawnego, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej z uwagi na konieczność ochrony innych wartości konstytucyjnych (por. wyrok NSA z dnia 3 grudnia 2014 r., sygn. akt II OSK 2311/14).
Najczęstsze sprawy administracyjne przed Naczelnym Sądem Administracyjnym
Naczelny Sąd Administracyjny, będący najwyższą instancją w sprawach administracyjnych, rozpatruje kwestie prawne o zaawansowanym poziomie skomplikowania. Firmy i osoby fizyczne występują przed NSA w wyniku sporów z organami administracji publicznej, które dotyczą różnych aspektów życia gospodarczego i społecznego. Do najczęstszych spraw administracyjnych rozpatrywanych przez sądy administracyjne należą:
Firmy często zmagają się z decyzjami organów podatkowych, które dotyczą kwestionowania wysokości podatków, interpretacji przepisów podatkowych, czy sankcji za zarzucane im nieprawidłowości w rozliczeniach. Takie sprawy wymagają specjalistycznej wiedzy i głębokiego zrozumienia zarówno prawa podatkowego, jak i procedur administracyjnych.
Spory dotyczące decyzji o warunkach zabudowy, pozwoleń na budowę czy rozbiórkę często trafiają na wokandę sądów administracyjnych. Firmy budowlane i deweloperskie, jak również osoby fizyczne, które chcą inwestować w nieruchomości, często odwołują się od decyzji organów administracji samorządowej, które blokują ich plany inwestycyjne.
Firmy ubiegające się o kontrakty publiczne mogą kwestionować wyniki przetargów lub decyzje organów nadzorujących procesy zamówień publicznych. Sprawy te są często bardzo skomplikowane i wymagają znajomości przepisów o zamówieniach publicznych, a także ich praktycznego zastosowania.
Firmy oraz osoby fizyczne wnoszą skargi dotyczące odmowy wydania przez organy administracji odpowiednich pozwoleń lub licencji, np. na prowadzenie działalności gospodarczej, transportowej czy innych form działalności regulowanej.
W sprawach związanych z ochroną środowiska przedsiębiorcy często odwołują się od decyzji nakładających obowiązki wynikające z przepisów ekologicznych lub odmawiających zgód na inwestycje. Coraz częściej tego rodzaju sprawy nabierają znaczenia, zwłaszcza w kontekście rosnącej liczby regulacji ekologicznych.
adw. dr Joanna Susło
E-mail: [email protected]
Tel. WhatsApp 24/7: + 48 668 841 990
SOS-Legal-Law-Firm
Naczelny Sąd Administracyjny, ekwiwalent za urlop, funkcjonariusz policji, sprawy podatkowe, prawo budowlane, zamówienia publiczne, pozwolenia i licencje, ochrona środowiska, Konstytucja RP, wyrok NSA, prawo pracy, wypłata ekwiwalentu, precedens, prawo o Policji.